195/65 R15 88T
195: futófelület szélessége (mm)
65: az oldalfal magassága, a futófelület (195mm) 65%-a.
R: radiál abroncs
15: a felni átmérője coll-ban.
88: az abroncs terhelhetőségének indexe.
T: az abroncs sebességhatárának jelzése. T=max190 km/h; H=max210 km/h;
V = max240 km/h
Ez kizárólag radiál abroncsokkal fordulhat elő. Ezeknek a gumiknak a futófelületében acélszövet húzódik, ami az aszfalttal való tökéletesebb együttműködést segíti. Amennyiben ez a szerkezeti elem megsérül és megszakad acéltörött abroncsról beszélünk, azonnal cserélendő.
A jelenség egyszerűen felismerhető. Amikor a kerék arra a pontra gördül, ahol a sérülés van, akkor –mivel az acélszövet a futófelületet merevíti- arra a pillanatra a gumi elveszíti a pontos úttartását és megmozdítja a kormányt. Ez folyamatos haladásnál úgy jelentkezik, hogy kb. 40 km/h-nál elkezdi intenzíven mozgatni a kormányt, majd kb. 60 km/h-nál elhagyja és általában már csak magasabb sebességtartományban jelentkezik.
Az autók kerekeinek centírózása a kerekek kiegyensúlyozatlanságának orvoslása. Mivel az abroncs nem homogén és nem tökéletes kört ír le forgás közben, ezért a centrifugális erő hatására vibrációt kelt a futóműben. Ez jelentkezhet a kormányon, nagyobb probléma esetében akár a karosszériában is észlelhető. Ezt az egyensúlyhiányt kell szakembereinknek keréksúlyokkal kiküszöbölniük. Fontos tudnivaló, hogy a centírhiba nem mindig érzékelhető, de a centrírozás hiányában fellépő vibráció fokozottabban koptatja a futómű alkatrészeit. Ezért ajánlott a rendszeres ellenőrzés.
Mint tudjuk a gumi melegben lágyul, hidegben keményedik, ridegebbé válik és csökken a tapadása. Ezért az egyik legfontosabb különbség az anyagukban rejlik, a téligumi sokkal lágyabb anyagból készül. Ezáltal az alacsonyabb téli hőmérsékleten is megőrzi jó tapadási tulajdonságait, viszont a nyári melegben túllágyul, sokat veszít a tapadásából, és fokozott kopás is jellemzi. A hőmérsékleti határ 7 fok.
Fontos különbség a mintázat jellege is, a téli sokkal erőteljesebb a havas útviszonyokban való nagyobb kapaszkodás miatt. Megfigyelhető a mintablokkok részekre bontása is, ami a futófelület hótól való gyorsabb megtisztulásért felelős.
A nyári abroncs ennél valamivel keményebb anyagból és szilárdabb mintablokkokból áll.
A négyévszak abroncsok ezen két tervezési irányvonal között húzódik. De fontos tudni, hogy a legjobb négyévszakos abroncs sem veszi fel a versenyt bármely téli abronccsal téli útviszonyok mellett.
Meddig téligumi a téligumi?
A téligumi mintamélységének el kell érnie a 4mm-ert. Ezután már hóban nem nyújt megfelelő tapadást.
Mikor kell lecserélni a nyári ill. téli gumi szettet?
Amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok alatt van, a téli gumi biztonságosabb.
Az egyik oka a futómű rossz beállítása lehet, vagy az abroncs szerkezetének megnyúlása. Kérem, fáradjon be szervizünkbe és a futómű beállításával, és az abroncsok ellenőrzésével megoldjuk a problémát.